Procedures klokkenluidersmelding
Interne melding bij EWI of Audit Vlaanderen
Het Bestuursdecreet regelt hoe je als melder een melding kan doen over inbreuken bij de diensten van de Vlaamse overheid. Je kan je melding schriftelijk (via mail of via brief), telefonisch of fysiek richten aan de lijnmanager van de betrokken entiteit of aan Audit Vlaanderen.
Melding via brief
- Via brief aan lijnmanager: richt je brief aan dhr. Johan Hanssens met duidelijke vermelding van zijn naam en het Departement en de notitie ‘Vertrouwelijk’ naar:
Hendrik Consciencegebouw
Koning Albert II-Laan 15 bus 200
1210 Sint-Joost-ten-Node
De brief wordt door de centrale postkamer niet geopend (dus evenmin ingescand), maar wordt op
een beveiligde manier rechtstreeks aan dhr. Johan Hanssens bezorgd. Als er geen lijnmanager
vermeld is, wordt de brief op dezelfde manier bezorgd aan Audit Vlaanderen.
- Via brief aan Audit Vlaanderen: richt je brief met vermelding Vertrouwelijk naar:
Audit Vlaanderen
Havenlaan 88 - bus 24
1000 Brussel
Melding per email
- Wie een melding per email wil sturen naar de lijnmanager doet dit naar johan.hanssens@vlaanderen.be
- Wie een melding per email wil sturen naar Audit Vlaanderen doet dit naar melding.audit@vlaanderen.be
Melding per telefoon
Je kan ook een telefonische melding doen.
- Dit doe je via het nummer 0477 55 61 03 voor melding bij dhr. Johan Hanssens
- Of via het nummer 02 553 45 55 voor melding bij Audit Vlaanderen.
Als je ermee instemt, kan het gesprek opgenomen worden ter bewaring en kan er een verslag opgemaakt worden. Je krijgt dan de kans om dit verslag te controleren, te corrigeren en voor akkoord te ondertekenen.
Fysieke ontmoeting
Je hebt het recht om binnen een redelijke termijn een afspraak te krijgen voor een fysieke ontmoeting om de informatie van je melding te bespreken.
Als je ermee instemt, kan het gesprek opgenomen worden ter bewaring en kan er een verslag opgemaakt worden. Je krijgt dan de kans om dit verslag te controleren, te corrigeren en voor akkoord te ondertekenen.
Externe melding bij de Vlaamse Ombudsdienst
Heb je al een interne melding gedaan? Of meen je dat de inbreuk bij een interne melding niet doeltreffend behandeld kan worden of dat er een risico op represailles bestaat? Dan kun je ook een melding maken bij de Vlaamse Ombudsdienst.
Je kunt je melding (anoniem) aan de Vlaamse Ombudsdienst bezorgen:
- Per post: Leuvenseweg 86, 1000 Brussel
- Per e-mail: klachten@vlaamseombudsdienst.be
- Telefonisch: 02 552 48 48
De Vlaamse Ombudsdienst kan beslissen om je melding niet in behandeling te nemen als:
- de inbreuk van geringe betekenis is
- de melding betrekking heeft op feiten die in een eerdere melding van jou als melder al zijn behandeld en de nieuwe melding geen nieuwe informatie van betekenis bevat
Wat gebeurt er als je je melding aan een verkeerde persoon of de verkeerde instantie richt?
Je melding wordt zo snel mogelijk op een veilige manier doorgestuurd naar het bevoegde personeelslid.
De onbevoegde persoon of instantie brengt je hiervan onmiddellijk op de hoogte.
Als Audit Vlaanderen vaststelt dat het niet bevoegd is om de melding te onderzoeken, neemt ze opnieuw contact op met je om toestemming te vragen om de melding te mogen doorsturen naar de bevoegde organisatie of dienst voor verder onderzoek.
Verder verloop van je melding
1. Ontvangstmelding
Je ontvangt als melder binnen de zeven dagen na de dag waarop het meldkanaal je melding ontvangen heeft een ontvangstmelding, tenzij:
- je melding al binnen die termijn werd afgehandeld. Dan krijg je meteen meer informatie over je melding.
- je je uitdrukkelijk verzet hebt tegen het krijgen van een ontvangstmelding.
- het krijgen van een ontvangstmelding de bescherming van je identiteit in gevaar brengt.
2. Meer informatie over je melding
Binnen een redelijke termijn krijg je informatie over wat er met je melding gebeurde. Meer concreet:
- Binnen de drie maanden na de dag waarop het meldingskanaal de ontvangstmelding heeft verstuurd.
- Of binnen drie maanden en zeven dagen, als er geen ontvangstmelding verstuurd is.
- Let wel: de Vlaamse Ombudsdienst kan deze termijn van drie maanden verlengen tot maximaal zes maanden.
Je komt te weten welke maatregelen er genomen zijn of zullen genomen worden naar aanleiding van je melding. Je krijgt ook de redenen voor die maatregelen te horen.
Vanzelfsprekend mogen de meldingskanalen je geen informatie bezorgen die het interne onderzoek of de rechten van de betrokken persoon of personen schaadt.
Er wordt ondersteuning geboden aan de melders van inbreuken ten aanzien van Audit Vlaanderen en de Vlaamse Ombudsdienst. De betrokken dienst zal je als melder kosteloos en op een toegankelijke manier onafhankelijke informatie en advies verstrekken over:
- de beschikbare remedies en procedures die bescherming bieden tegen represailles;
- de rechten van de betrokken persoon.