In drie stappen naar massaproductie op maat

Met “w[eet]enschap, middagsessies om op te eten” brengen we maandelijks het onderzoek van één van onze vier strategische onderzoekscentra (Flanders Make, imec, VIB en Vito) naar de Vlaamse overheid. Op donderdag 20 februari vertelde Flanders Make ons hoe men in drie stappen massaproductie op maat kan bereiken.

Bekijk hieronder de presentatie.

PDF icon weetenschap_-_bart_van_doninck_-_in_drie_stappen_naar_massaproductie_op_maat.pdf

Massaproductie

Bart Van Doninck van Flanders Make vertelt ons tijdens onze volgende W[eet]enschap hoe men in drie stappen massaproductie op maat kan bereiken.  

De hedendaagse consument wil steeds meer gepersonaliseerde producten, zelfs voor zaken die voorheen nooit als een gepersonaliseerd product voorhanden waren. Denk maar aan auto’s, keukens, enzovoort. Daarenboven verwacht de consument om hier een prijs voor te betalen die vergelijkbaar is met een massaproduct.

Maar ook in de industrie worden machines steeds meer gepersonaliseerd zoals landbouwmachines die voor het oogsten van meerdere gewassen worden ontworpen, aangepast aan lokale omstandigheden. Door gepersonaliseerde instellingen worden deze machines efficiënter bij iedere variatie van oogstconditie.

Voor de producenten van deze producten en machines, stelt dit een hele uitdaging. Dit is niet alleen een logistieke uitdaging om alle componenten op de juiste plaats samen te krijgen, maar stelt ook heel andere eisen aan zaken zoals gerobotiseerde lijnen.

Flanders Make helpt maakbedrijven om deze stappen te zetten. Enerzijds door deze trends te analyseren en problematiek die hierdoor ontstaat in kaart te brengen, en anderzijds door kennis en competentieopbouw te doen om antwoorden te bieden op deze problemen.

Op korte termijn zet Flanders Make in door het ontwikkelen van een virtueel model van een echt product. Dit laat toe om het echte product te verbeteren en te simuleren wat er gebeurd indien de consument een aanpassing wenst. In tweede fase kan een echte digitale tweeling worden ontworpen in een digitale wereld waar men kan simuleren hoe een product wordt gebruikt. En in derde stap kan er informatie worden verzameld over het gebruik van het product waardoor het ontwerp nog meer kan worden aangepast aan de wens van de consument.

Praktisch

Datum: donderdag 20 februari, 12u30 – 13u20

Locatie: Herman Teirlinckgebouw, Havenlaan 88, Brussel

Bereikbaarheid: Het Herman Teirlinckgebouw is bereikbaar met het openbaar vervoer en er is een pendeldienst tussen het Herman Teirlinckgebouw en het station Brussel-Noord. Kijk hier voor de aanbevolen route

De middagsessies zijn vrij toegankelijk, maar inschrijven via het inschrijfformulier onderaan de pagina wordt aanbevolen.

(Andere middagsessies verneem je het eerst via onze EWI-nieuwsbrief. Abonneren op onze nieuwsbrief doe je door op onderstaande blauwe knop te klikken en je e-mailadres in te vullen.)

Programma

11u30: Vrije toegang - Lunch aangeboden

12u30: Verwelkoming

12u35: Lezing + mogelijkheid tot interactie

13u20: Einde

Inschrijven

Emmelie Tindemans
Communicatieverantwoordelijke
Staf
Wanneer?
-
Waar?