Stap 1: Definiëring van de behoefte

Wanneer een overheidsdienst of een consortium van overheidsdiensten een bepaalde uitdaging heeft en deze uitdaging of behoefte wil invullen door de aankoop van een innovatieve oplossing dient de overheidsdienst eerst en vooral werk te maken van een correcte, voldoende precieze beschrijving van zijn behoefte.

Deze uitdaging of behoefte kan zijn oorsprong vinden in:

  • het oplossen van een probleem in de werking of dienstverlening;
  • het invullen van nieuwe operationele noden omwille van bijvoorbeeld nieuwe regelgeving;
  • het tegemoet komen aan korte of lange termijn strategische beleidsdoelstellingen.

Er zijn diverse manieren om een uitdaging of behoefte te identificeren.

Men kan gebruik maken van interne informele besprekingen, strategische workshops van het management of van focusgroepen, externe workshops of bevragingen van eindgebruikers en bootcamp-achtige initiatieven. 

Het opmaken van een innovatieagenda of roadmap waarin de organisatie, of het consortium van organisaties, zijn midden- en lange termijn noden aan innovatie beschrijft, kan een uitstekende basis vormen om innovatieve overheidsopdrachten te initiëren. Het is belangrijk om steeds een toetsing te doen van de oplossing die men zoekt aan de verwachtingen van de eindgebruikers en overige stakeholders.

De overheidsorganisatie doet een preliminaire marktverkenning en verzamelt de beschikbare informatie over lopend onderzoek, recent ontwikkelde oplossingen, actoren op de markt, evoluties inzake normen en standaarden enzovoort. Deze informatie-inwinning kan via diverse kanalen gebeuren, via literatuuronderzoek, internet, vakbeurzen, databanken (zoals onder meer inzake intellectuele eigendomsrechten) en dergelijke.

Lees meer: