Vorig jaar lanceerden Vlaams minister van Economie Philippe Muyters en Karel Van Eetvelt van Unizo de e-commercecampagne “Het internet. Ook uw zaak”. Doel van de campagne is de Vlaamse handelaar bewust te maken van de opportuniteiten die het internet biedt en te overtuigen dat online voor elke winkelier een haalbare kaart is.
Ondertussen berekenden al meer dan 1000 handelaars hun e-score en ontdekten ze hoe ze hun online aanwezigheid kunnen versterken.
Het aantal mensen dat iets online koopt, blijft van jaar tot jaar stijgen. En niet alleen webshops zitten in de lift. Maar liefst drie op vier consumenten informeren zich eerst via het internet vooraleer ze hun aankopen doen.
Vlaams minister Philippe Muyters: “Vooraleer mensen een winkel binnenstappen, hebben ze vaak online al eens een kijkje genomen om zich te informeren en te vergelijken. Het is dus voor handelaars erg belangrijk om een online aanwezigheid uit te bouwen via websites en sociale media.”
De campagne “Het Internet. Ook uw zaak” biedt handelaars een totaalpakket om zich te helpen voorbereiden op de uitdagingen van online handel. Naast o.m. inspiratiesessies met praktijkgetuigenissen van winkeliers en tips van experten werd ook een e-scan ontwikkeld die op maat van elke handelaar apart de mogelijkheden van het internet aftast.
Philippe Muyters: “Na één jaar berekenden reeds 1.000 handelaars hun e-score en kregen daarmee waardevol advies voor hun zaak. Dat is op zich al een succes, maar ik wil meteen ook alle handelaars die online nog niet aanwezig zijn en de e-scan nog niet deden, oproepen om dat niet langer uit te stellen. Het internet is tenslotte ook hún zaak.”
Voor wie online aan de slag wil, staan verschillende werkinstrumenten ter beschikking op de portaalsite www.hetinternetookuwzaak.be:
- De oriënterende e-scan die een gepersonaliseerd adviesrapport oplevert
- Een rekenblad dat inzicht geeft in de impact van verschillende opties op vlak van investeringen, kosten en tijdsgebruik
- Praktische informatie over relevante topics als online marketing, gebruik sociale media, grensoverschrijdende e-commerce, beter scoren in zoekmachines…
- Inspirerende getuigenissen van handelaars uit verschillende branches en met uiteenlopende gradaties van online aanwezigheid
- Een kalender met relevante evenementen en opleidingen
- Actiefiches om ook de fysieke winkel te versterken
Er wordt dus een compleet pakket aan maatregelen gepresenteerd waar iedere handelaar mee aan de slag kan. Uiteraard kan die handelaar ook beroep doen op de reguliere steunmaatregelen zoals kmo-portefeuille, Winwin-lening, Waarborgregeling… bij het verder concretiseren van een investeringsproject.
Voor al deze zaken kan elke ondernemer terecht bij het Agentschap Innoveren en Ondernemen.
(Bron: persbericht minister Muyters: Al meer dan 1.000 handelaars berekenden hun e-score)