ECOOM
In totaal introduceerde 68% van de Vlaamse ondernemingen in de periode 2014-2016 een product-, proces-, organisatorische, of marketinginnovatie. Dat blijkt uit de recentste Community Innovation Survey (CIS), uitgevoerd door het Expertisecentrum O&O Monitoring (ECOOM).(*)
Koenraad Debackere, promotor-woordvoerder ECOOM en medeauteur van de studie: "Deze gevalideerde cijfers tonen aan dat innovatie bij de Vlaamse bedrijven in goede doen is en er zich een duidelijke stijging manifesteert over alle sectoren en segmenten heen, waarbij ook de dienstensector met een sterke uitbouw van innovatie bezig is."
Soorten innovatie
62% van de Vlaamse ondernemingen deed aan product- en/of procesinnovatie.
Evolutie percentage ondernemingen met (al dan niet voltooide) product- en/of procesinnovatie-activiteitenNaast product- en procesinnovatie vormen ook organisatorische innovatie en marketinginnovatie belangrijke bronnen van vernieuwing in het bedrijf.
Ongeveer 37% van de Vlaamse ondernemingen voerde in de periode 2014-2016 een organisatorische innovatie door, terwijl 28% van de ondernemingen in die periode een marketinginnovatie invoerde.
Europa
Om te weten waar Vlaanderen in Europa staat - zie ook Innovatie-inspanningen Vlaamse ondernemingen: Vlaanderen tweede in Europa - is het wachten tot december voor Eurostat alle cijfers van de Europese lidstaten heeft verwerkt.
Het CIS-rapport is onderaan deze pagina te downloaden of via de website van ECOOM
------------
(*) Tweejaarlijks meet ECOOM (het Vlaams interuniversitair Expertisecentrum Onderzoek en Ontwikkeling Monitoring) de graad waarin Vlaamse ondernemingen bezig zijn met product- en procesinnovatie. Ze doen dat aan de hand van een gestandaardiseerde vragenlijst: de Community Innovation Survey of de CIS-bevraging.