Vlaams ICT-impulsplan: 20.000 jongeren hebben al leren coderen

Gepubliceerd op 29 april 2019

Digitale geletterdheid

Eind 2016 lanceerde Vlaanderen een ICT-impulsplan om de digitale geletterdheid van jongeren te verhogen. Vijf jaar lang worden projecten ondersteund die jongeren tussen 7 en 15 jaar de kans geven om zich in hun vrije tijd uit te leven met coderen en het opdoen van computerskills. Na twee jaar is het aantal deelnemers gestegen tot meer dan 20.000.

Vier onderdelen

Het ICT-impulsprogramma ging in 2017 van start en bestaat uit 4 onderdelen:

  • de versterking van de STEM-academies,
  • steun aan CoderDojo,
  • leertrajecten ICT via CodeFever en
  • de opstart van Codescools.

In de STEM-academies komen jongeren op een speelse manier in contact met de hele waaier die wetenschap en techniek te bieden heeft: van ruimtevaart over proefjes in een lab tot het ontwikkelen van computerspelletjes. De steun aan de academies werd verhoogd naar 500.000 euro per jaar met als doel: een STEM-academie in elke Vlaamse gemeente.

Om ICT een extra impuls te geven, werd een aparte oproep voor een ICT-STEM-academie gelanceerd.

CoderDojo, een wereldwijde community van vrijwillige ICT-experten en coaches, haalde de opdracht binnen. CoderDojo organiseert 'Dojo's', evenementen waarop jongeren tussen 7 en 18 jaar leren programmeren, sites bouwen, apps en spelletjes ontwikkelen enz. De Dojo's doen dat met zoveel succes dat de vraag enorm groeit en de ondersteuning intussen werd opgetrokken van 80.000 euro naar 250.000 euro per jaar.

Wie meer diepgaande ICT-kennis wil opbouwen, kan terecht bij organisaties die reeksen lesjes aanbieden.

Via een oproep werd hiervoor CodeFever geselecteerd. Zij krijgen jaarlijks 250.000 euro om op 5 jaar tijd minstens 10.000 jongeren het leertraject te laten doorlopen. Ze hadden 3.300 deelnemers in 2017 en meer dan 4.500 deelnemers in 2018.

Het ICT-impulsplan wil de verworven buitenschoolse ervaring ook laten doorstromen naar het onderwijs en leerkrachten de nodige inhoudelijke en didactische ondersteuning bieden. Om deze overdracht te vergemakkelijken, worden ook activiteiten op school georganiseerd, op de middag of net na de lesuren.

Hogeschool Odisee haalde deze opdracht binnen en krijgt een jaarlijkse ondersteuning van 65.000 euro om met 'Codescools' kinderen van 10 tot 12 jaar deze vrijwillige programmeer- en codeersessies te laten volgen, samen met hun leerkrachten en ouders vrijwilligers. 155 scholen in Vlaanderen en Brussel nemen al deel aan dit project.

Dit kan je ook interesseren

18 april 2024

Commissie voor Economie, Werk, Sociale Economie, Wetenschap en Innovatie (18 april 2024)

O.a. gedachtewisseling over de externe evaluatie van de kmo-portefeuille, vraag om uitleg over ondersteuning bij de overname van busbouwer Van Hool en een eventuele verlenging en uitbreiding van de ontwrichte zones in de Kempen en de toekomst van het Vlaamse clusterbeleid.
12 april 2024

EU-nieuws deze week | 01-12 april 2024

Onder de titel ‘EU-nieuws’ verzamelt het departement EWI voor u relevante items over economie, wetenschap en innovatie uit de EU-nieuwsstroom van de afgelopen week.
05 april 2024

Circular Economy Forum

Het Belgische Circular Economy Forum, onderdeel van het World Circular Economy Forum (WCEF2024), vindt plaats op 17 april in de Square in Brussel. De focus ligt op de opschaling van de circulaire economie en brengt daarom voorbeelden en keynotes uit heel Europa die aantonen dat de circulaire economie geen onbereikbare droom is.

Blijf wekelijks op de hoogte

Wij brengen u wekelijks de laatste weetjes, publicaties en cijfers over economie, wetenschap en innovatie in Vlaanderen in uw mailbox.

Nieuwsgierig naar onze voorbije nieuwsbrieven? Bekijk hier ons archief.