De Europese Commissie  publiceerde in februari 2019 haar eerste versie van een gecoördineerd Europees AI-plan, waarna nadien de Europese Raad voor Concurrentievermogen het plan van de Commissie verwelkomde. Tegelijkertijd nam  ook Vlaanderen het initiatief om met een eigen plan op om allerlei activiteiten rond AI te ondersteunen en stimuleren. AI wordt immers beschouwd als een technologie van de toekomst.

Dankzij de voortschrijdende digitalisering van de maatschappij en de evolutie in een aantal onderliggende technologieën (o.a. alsmaar sterkere computers en smartphones dankzij krachtigere chips, snellere netwerken, hogere connectiviteit tussen allerlei toestellen dankzij 5G, de alsmaar aangroeiende hoeveelheid van gegevens, de succesvolle aanwending van nieuwe algoritmes, …) vinden AI-toepassingen meer en meer hun weg in allerlei domeinen en sectoren voor zowel bedrijven als particulieren.

Deze technologische evolutie gaat gepaard met een aantal maatschappelijke vraagstukken en beleidskeuzes rond ethische kwesties, werkgelegenheid, onderwijs en opleidingen. Europa wil met een eigen vorm van “ethical and human centric AI” een alternatief bieden voor een puur marktgedreven vorm van AI (zoals vooral in de Verenigde Staten toegepast) en een staatsgedirigeerde vorm van AI (zoals voor in China gehanteerd). Het Vlaamse AI-plan schrijft zich in in deze Europese stroming van “ethische en menselijk gecentreerde” AI.

De Vlaamse Regering was van oordeel dat Vlaanderen deze trein niet mocht missen, ook al omdat Vlaanderen al redelijk sterke troeven heeft op het vlak van onderzoek naar AI, en dit zowel bij de universiteiten, de strategische onderzoekscentra als het bedrijfsleven. Vandaar dat de Vlaamse Regering in mei 2019 besliste om een grootschalig en langdurig programma op te zetten rond AI in Vlaanderen, waarvoor jaarlijks een budget van 32 miljoen euro uitgetrokken wordt, bovenop de steun die FWO en VLAIO verlenen aan AI-voorstellen via hun reguliere kanalen.

De SERV heeft in februari 2021 een uitvoerige internationale verkenning van de sociaal-economische impact van AI gepubliceerd (zie https://www.serv.be/serv/publicatie/rapport-artificiele-intelligentie). Het rapport beschrijft de sociaal-economische impact op de economie, arbeidsmarkt en competenties, onderwijs, HRM en overheid  vanuit een internationaal perspectief. Ook het Vlaamse AI-beleidsplan komt aan bod (in hoofdstuk 14 “AI en de overheid”). De SERV voorziet om ook later dit thema nog uit te diepen, en hoopt dat dit rapport leidt tot adequate beleidsmaatregelen.

 

Peter Spyns
Beleidsadviseur
Afdeling Strategie en Coördinatie