Vlaams minister Muyters lanceert Amper Slim: jongeren aanmoedigen voor STEM

Filter items
Nieuws
22 maart 2018

STEM

Vandaag werd het project Amper Slim gelanceerd in het Vlaams Parlement. Met Amper Slim wil de Vlaamse overheid jongeren inspireren tot een toekomst in STEM.

STEM staat voor Science, Technology, Engineering en Mathematics, domeinen waar niet iedereen even snel de weg naar vindt.

Het doel van Amper Slim is om zoveel mogelijk jongeren in Vlaanderen te bereiken, met een focus op de laatste graad van het secundair onderwijs. Dit wordt nagestreefd door het creëren en delen van virale content op de sociale media van Amper Slim en de bijbehorende website.

Volgens Vlaams minister Philippe Muyters is de nood aan STEM-profielen hoog:

“Onze arbeidsmarkt zit vandaag echt verlegen om mensen met een STEM-profiel. In het licht van de steile technologische evolutie van onze economie, zal die vraag in de toekomst alleen maar toenemen. Stellen dat we élk talent nodig hebben, is dus niet zomaar een boutade maar gewoon een reële vraag van onze bedrijven."

"Ik ben ervan overtuigd dat we heel wat jongeren warm kunnen maken voor STEM, als we ze op de juiste manier weten aan te spreken. Dat is dan ook wat we met deze campagne willen bereiken.”

Actieplan Wetenschapscommunicatie

Amper Slim is een gezamenlijk wetenschapscommunicatieproject van de Vlaamse universiteiten en hogescholen, dat ondersteund wordt binnen het actieplan Wetenschapscommunicatie van de Vlaamse overheid.

Meer info in persbericht onderaan deze pagina

 

Deel deze pagina

  • Vond u wat u zocht?

Meer nieuws

  • VARIO-advies: Overheidssteun voor Dual Use en Militaire O&O&I

    18 april 2018

    Op 6 februari 2018 ontving VARIO een vraag om advies van Vlaams minister Philippe Muyters over de wenselijkheid van een actualisering van de omzendbrief 1994 m.b.t. steun aan onderzoeksprojecten met een mogelijke militaire affiniteit, de zgn. richtlijn Van den Brande. Na grondig onderzoek van de problematiek in een internationale context kwam VARIO tot de conclusie dat een actualisering nodig was.

  • Nieuwe campagne gaat op zoek vragen van Vlaming voor de wetenschap

    Nieuwe campagne gaat op zoek vragen van Vlaming voor de wetenschap

    17 april 2018

    Op welke vragen wil de Vlaming dat de wetenschap een antwoord biedt? Dat is het uitgangspunt van de campagne ‘Vraag voor de wetenschap’. Tot en met 27 mei kan elke Vlaming zijn prangende vraag indienen. Uit alle vragen wordt later dit jaar een heuse Vlaamse Wetenschapsagenda gedistilleerd.

  • Nood aan strategisch plan rond artificiële intelligentie in Vlaanderen (KVAB)

    Nood aan strategisch plan rond artificiële intelligentie in Vlaanderen (KVAB)

    16 april 2018

    Er is in Vlaanderen nood aan een strategisch plan rond artificiële intelligentie (AI). Dat is een van de aanbevelingen van de Koninklijke Vlaamse Academie van België (KVAB) in een standpuntnota over AI en de toekomst ervan. "AI kan een positieve kracht zijn in een maatschappij, als de nodige maatregelen worden genomen om onderzoek, ontwikkeling en kennis breed te verspreiden", zegt co-auteur prof. em. Luc Steels.

  • Wij zoeken een 'beleidsmedewerker digitale economie'

    16 april 2018

    De beleidsmedewerker werkt o.a. mee aan de verdere uitbouw van het Vlaams economisch beleid, bouwt specifiek een inhoudelijke expertise op met betrekking tot de digitalisering van de economie en volgt de actuele technologische tendensen op het vlak van digitalisering die van invloed zijn op de Vlaamse economie. Heb je interesse in deze functie? Solliciteer ten laatste op 27 april 2018 ‘s avonds.

  • "Het internet. Ook uw zaak": van sensibilisering naar actie

    "Het internet. Ook uw zaak": van sensibilisering naar actie

    16 april 2018

    Vandaag heeft Vlaams minister van Economie Philippe Muyters de aftrap gegeven van fase 2 van de e-commercecampagne “Het Internet. Ook uw zaak”. In deze fase ligt de focus op het aanzetten tot actie. De campagne moet lokale handelaars de nodige praktische kennis en ervaring geven om ook gebruik te maken van het potentieel van e-commerce.